Bolivia, Travel, Wanderlust

Bolivian Surprise

Before we crossed the Chilean border to Bolivia a lot of people warned us to be very, very careful. Bolivia has a bit of a bad reputation. One guy even told us that every tourist gets robbed sooner or later. To be honest, I never felt unsafe and we didn’t get robbed. Were we lucky or are we just kind of trained to avoid certain situations and places? I have no idea.

Bolivia is now in my top three of the most beautiful countries I’ve visited so far. The nature and wildlife are just in-cre-dible, as you can see in the pictures. The highlight of our trip was a three day trip to the famous salt flats. Another memorable thing we did was going to a Cholita wrestling show in capital La Paz. Cholitas are the typical rather big ladies wearing traditional clothes and a Borsalino hat. It was SO strange to see these women wrestling. A crazy evening I will never forget.

During our trip around the world we saw things of great beauty, but we saw a lot of misery too. The slums in Mumbai, the workers in Mount Ijen, people sleeping under bridges in São Paolo… In Bolivia we visited the infamous silver mines. We went down three levels on some ladders which – to be honest – weren’t very stable. A lot of people, even children, die in these mines and you quickly learn why. It’s just so dangerous and the working conditions are terrible. All of us were super exhausted when we went out of the mine and it’s so hard to imagine people have to do this kind of work for a living.

Before leaving the country we also made a stop in Copacabana on the border of Bolivia and Peru. Getting there was not an easy job. We booked the bus ticket but were not warned about the strike, rioters and roadblocks we would have to face. Eventually we had to leave the bus in the middle of the night, climb over the roadblocks with our heavy backpacks and try to stay incognito as we walked through the rioters to the other side of the roadblock. Capitalism is a beautiful thing sometimes: a few local taxidrivers took advantage of the situation and made quite a bit of money driving us and some other stranded passengers to Copacabana. In the end it was really worth the long trip though as Copacabana is a popular holiday city for a reason. Many locals visit the city because of Lake Titicaca, the highest lake in the world and definitely worth exploring. The first thing we did was climbing to a viewpoint where we had the most beautiful view. We also took a boat to the beautiful Isla Del Sol. Bolivia is really worth exploring and it´s a shame many people avoid the country because of the bad stories.

NED: Voor we in Chili de grens overstaken naar Bolivië hadden heel wat mensen ons al gewaarschuwd om héél voorzichtig te zijn. Het land heeft een eerder slechte reputatie en iemand verzekerde ons zelfs dat je er als toerist vroeg of laat sowieso bestolen wordt. Om eerlijk te zijn hebben we ons eigenlijk geen seconde onveilig gevoeld tijdens ons bezoek aan Bolivië. We zijn dus ook niet bestolen. Hadden we gewoon geluk of zijn we er ondertussen in getraind om bepaalde situaties te vermijden? Ik kan er geen antwoord op geven.

Bolivië staat zelfs in mijn top drie van mooiste landen die ik tot op heden heb bezocht. De natuur en wildlife zijn – ik laat de foto’s voor zich spreken – gewoonweg prachtig. Het hoogtepunt voor mij was de driedaagse tour naar de schitterende zoutvlaktes. Een andere activiteit die ik niet gauw zal vergeten was een Cholita-wrestling show in La Paz. Cholita’s zijn de meestal volslanke dames in traditioneel gehulde kledij, inclusief een klassieke Borsalino-hoed op het hoofd. Het was ZO raar om deze vrouwen te zien worstelen. Een waanzinnige avond!

Tijdens onze wereldreis hebben we al veel mooie dingen gezien, maar helaas ook veel ellende. De sloppenwijken in Mumbai, het werk dat verricht wordt in Mount Ijen, mensen die moeten slapen onder bruggen in São Paolo… In Bolivië bezochten we de beruchte zilvermijnen. Daar gingen we drie verdiepingen naar beneden op ladders die – om eerlijk te zijn – niet echt stabiel waren. Al snel zagen we waarom zoveel mensen (en zelfs kinderen) sterven in deze mijnen. Het is er zo gevaarlijk en de werkomstandigheden zijn er verschrikkelijk. We waren allemaal uitgeput maar tevens opgelucht eens we uit de mijn waren. Het is zo erg dat mensen hier hun brood mee moeten verdienen.

Voor we het land verlieten, maakten we ook nog een stop in de stad Copacabana, aan de grens met Peru. Er geraken verliep echter niet van een leien dakje: er was een staking aan de gang en de weg was compleet versperd. Uiteindelijk moesten we in het midden van de nacht de bus verlaten en met onze zware rugzakken een aantal wegversperringen en een bende betogers trotseren. Copacabana is een populaire trekpleister voor een reden. Je vindt er het bekende Titicacameer, het hoogste meer ter wereld en absoluut een bezoek waard. Het eerste wat we er deden was een klim naar een mooi uitzichtpunt. Bolivië is zo mooi en het is echt jammer dat veel mensen dit land vermijden omwille van de slechte reputatie.